Rejestr Produktu
Rejestr Produktu (ang. Product Backlog) to uporządkowana lista wszystkiego, co w danym momencie wiadomo o stanie i rozwoju produktu. Jest on jedynym źródłem wymaganych zmian, które mają być wprowadzone w produkcie. Osobą odpowiedzialną za Rejestr Produktu jest Właściciel Produktu. Odpowiada on za treść poszczególnych elementów rejestru, ich dostępność oraz kolejność.
Praca nad Rejestrem Produktu nigdy się nie kończy. Nigdy nie jest on skończony i zamknięty. Jego początkowa wersja określa najwcześniej znane i najlepiej zrozumiane wymagania. Ewoluuje on wraz z produktem i środowiskiem w którym będzie on stosowany. Rejestr Produktu zmienia się dynamicznie dostosowując się do warunków rynkowych. Konieczne jest uwzględnienie zmian w tych aspektach produktu, które zapewnią jego dopasowanie, konkurencyjność i użyteczność. Rejestr produktu funkcjonuje tak długo, jak istnieje Produkt.
Rejestr Produktu to lista wszystkich funkcji, cech, wymagań, zmian i ulepszeń, które reprezentują zmiany które będą wprowadzane do produktu w jego przyszłych wydaniach. Elementy Rejestru Produktu mają następujące atrybuty: opis, kolejność, wartość i oszacowanie. Często również elementy Rejestru Produktu zawierają opis testu dowodzącego ich wykonanie i kompletność zgodnie z definicją “Ukończenia”.
Wraz z używaniem Produktu i wzrostem jego wartości, otoczenie rynkowe dostarcza informacji zwrotnej, a Rejestr Produktu staje się coraz dłuższą i wyczerpującą listą. Wymagania zmieniają się w sposób ciągły, Rejestr Produktu jest więc żywym artefaktem. Zmiany w sytuacji rynkowej i wymaganiach biznesowych oraz technologii mają odbicie w zmianach elementów Rejestru Produktu.
Często zdarza się iż nad Produktem pracuje wspólnie więcej niż jeden Zespół Scrumowy. Wówczas do opisywania przyszłej pracy nad Produktem stosowany jest tylko jeden Rejestr Produktu. W takim przypadku można stosować dodatkowy atrybut grupujący elementy Rejestru Produktu.
Doskonalenie (ang. Refinement) Rejestru Produktu jest działaniem polegającym na uszczegóławianiu, szacowaniu i porządkowaniu elementów Rejestru. Jest to proces ciągły, w trakcie którego Właściciel Produktu wraz z Zespołem Deweloperskim opracowują szczegóły elementów Rejestru. Elementy Rejestru są przeglądane i korygowane. Sposób i czas prowadzenia doskonalenia zależy od Zespołu Scrumowego, jednak zazwyczaj przyjmuje się iż proces ten nie powinien zabierać więcej niż 10% czasu trwania Sprintu. Nie zmienia to faktu iż uaktualnianie może mieć miejsce w każdej chwili za zgodą lub bezpośrednio przez Właściciela Produktu.
Elementy Rejestru Produktu znajdujące się na początku listy są zwykle bardziej klarowne i bardziej szczegółowo opisane niż te z końca listy. W oparciu o zwiększoną czytelność i większą liczbę szczegółów przygotowywane są bardziej precyzyjne oszacowania. Im niżej w Rejestrze, tym mniej szczegółów. Elementy przewidziane na najbliższy Sprint mają taką wielkość i szczegółowość aby każdy z nich mógł zostać “Ukończony” w pojedynczym Sprincie. Elementy Rejestru Produktu, które mogą zostać ukończone przez Zespół Deweloperski w jednym Sprincie, są uznawane za “Przygotowane” do rozważenia podczas Planowania Sprintu.
Zespół Deweloperski jest odpowiedzialny za wszystkie oszacowania. Właściciel Produktu może wpływać na Zespół, pomagać dostrzegać możliwe kompromisy i podejmować decyzje, ale pracę szacują te osoby, które będą je wykonywać.
Publikacja “Scrum w pigułce” opracowana została npdst. “Scrum Guide“.
©2017 Ken Schwaber i Jeff Sutherland. Dokument publikowany jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa-Na tych
samych warunkach. Uproszczona treść licencji w języku polskim: https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/deed.pl, pełne
brzmienie licencji w języku angielskim: https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/legalcode. Korzystając z publikacji “Scrum w pigułce” potwierdzasz fakt zapoznania się i wolę przestrzegania treści tej licencji.