Blog
Czy pandemia zmusza do budowania szybkich rozwiązań?

Czy pandemia zmusza do budowania szybkich rozwiązań?

Co pandemia zmieniła w dziedzinie technologii? Czy zmusza nas do budowania szybkich rozwiązań? Czym jest MVP i dlaczego warto przeprowadzać testy na użytkownikach? Jakie rozwiązania pojawiają się na rynku w odpowiedzi na zaistniałą sytuację?

Sytuacja w której znajdujemy się od kilku miesięcy zmusza nas do wielu zmian. COVID-19 zatrzymał cały świat, gospodarkę, zmienia rynek pracy. Trzeba podejmować natychmiastowe działania, również w obszarze technologii.

Z dnia na dzień okazało się, że na rynku jest zapotrzebowanie na różne rozwiązania technologiczne, które mogą być pomocne w zaistniałej sytuacji. W bardzo szybkim tempie powstawały produkty wyposażone tylko i wyłącznie w najważniejsze funkcjonalności, tak aby jak najszybciej użytkownicy mogli z nich korzystać.

Pojawienie się ich na rynku jest dobrą okazją do testów. Adresaci rozwiązania podczas korzystania z niego samoistnie sprawdzają jego funkcjonalność. Dzięki temu twórcy mają możliwość zbierania opinii i natychmiastowego wprowadzania zmian.

Jedno jest pewne Koronawirus zmusił do budowania szybkich MVP, które wymagają szybkich testów. Czy te rozwiązania utrzymają się po ustaniu epidemii? Część z nich na pewno, niektóre mogą wymagać pewnych modyfikacji.

Na ten moment ciężko ocenić, jak będzie wyglądała rzeczywistość za kilka miesięcy. Nie ma jednak wątpliwości, że w obecnej sytuacji budowanie szybkich prototypów pozwala szybko reagować na potrzeby rynku.

W tym artykule przypomnę czym jest MVP, dlaczego warto testować produkt na użytkownikach i podam kilka przykładów aplikacji, które powstały w wyniku pojawienia się COVID-19.

Czym jest MVP?

MVP (z ang. Minimum Viable Product) to nic innego jak pierwsza działająca wersja produktu. Jest na tyle funkcjonalna i zaspokaja potrzeby potencjalnego klienta, że pomysłodawca jest w stanie stwierdzić, czy produkt znajdzie swoje zastosowanie na rynku. Stworzenie MVP nie wymaga dużych nakładów finansowych, a mimo to daje możliwość gromadzenia opinii klientów, która przyczynia się do ulepszenia ostatecznej wersji produktu.

Wyposażenie rozwiązania od razu we wszystkie funkcje, wiąże się z ogromnymi kosztami. Nie musisz zaczynać od pełnej wersji produktu. Wystarczy, że stworzysz prototyp, który będzie wyposażony w podstawowe funkcjonalności, czyli te które są najważniejsze z punktu widzenia użytkownika. Stworzenie prototypu wiąże się z mniejszym kosztem, a jest to najlepsza forma weryfikacji tego, czy produkt znajdzie zainteresowanie u odbiorców.

Więcej o tym, czym jest MVP możesz przeczytać w jednym z naszych artykułów.

Testy na użytkownikach – dlaczego są potrzebne?

Każdy produkt przed wypuszczeniem jego ostatecznej wersji na rynek trzeba przetestować i sprawdzić, czy jest on użyteczny z punktu widzenia użytkownika.

W zaistniałej sytuacji, w której prototyp pojawia się na rynku w ciągu kilku albo kilkunastu dni ten proces uległ przyspieszeniu. Mamy do czynienia z natychmiastową oceną poszczególnych funkcji, a więc ich testowaniem. Czym właściwie jest testowanie produktu?

Testy UX to badanie użyteczności danego rozwiązania. Jego celem jest sprawdzenie, czy hipotezy postawione na samym początku procesu odnośnie grupy docelowej i użytkowania produktu znajdują potwierdzenie na późniejszych etapach.

Poprzez ich przeprowadzenie możesz uzyskać wiele kluczowych informacji. Jakich? Przede wszystkim o swojej grupie docelowej. Zbadasz ich odczucia odnośnie korzystania z proponowanego przez Ciebie rozwiązania. Dzięki informacji zwrotnej od użytkowników będziesz w stanie wyeliminować wskazane przez nich błędy i jeszcze lepiej dopasować produkt do ich potrzeb.

COVID-19, a rozwiązania technologiczne

Na rynku pojawiło się sporo rozwiązań, które powstały w odpowiedzi na potrzeby użytkowników będące wynikiem pojawienia się na świecie COVID-19. Często powstawały w bardzo szybkim tempie, tak aby rozwiązać aktualne problemy użytkowników.

Poniżej przedstawię kilka przykładów aplikacji, które powstały w wyniku pojawienia się na świecie Koronawirusa i są odpowiedzią na zaistniałą sytuację.

Zakupy SMS dla seniora

Jedną z grup najbardziej zagrożonych zarażeniem COVID-19 są seniorzy. W związku z tym od samego początku epidemii zaleca się im pozostanie w domach oraz ograniczenie kontaktów z innymi osobami. Każde wyjście chociażby do sklepu wiąże się dla nich z ryzykiem. Nie każda osoba starsza ma kogoś, kto może zrobić jej zakupy. Wiele z tych osób jest samotnych i nie może liczyć na pomoc bliskich.

W związku z tym grupa studentów z Politechniki Gdańskiej wpadła na pomysł stworzenia aplikacji „Zakupy SMS dla seniora”. Rozwiązanie to powstało w ciągu 5 dni w ramach ogólnopolskiego hackathonu Hack the Crisis: Tech for Good.

Nie każdy senior potrafi obsługiwać przeglądarkę czy aplikacje, ale większość osób korzysta z telefonów komórkowych. Są w stanie dzwonić i wysyłać SMS-y. I tak właśnie działa aplikacja. Senior wysyła wiadomość tekstową na podany numer, a w niej listę zakupów. Lista ta wraz z lokalizacją trafia na stronę internetową, do której mają dostęp wolontariusze. Wybierają oni zgłoszenie ze swojej najbliższej okolicy, robią zakupy i dostarczają je pod drzwi seniora. Komunikacja pomiędzy stronami odbywa się za pośrednictwem wiadomości tekstowych. Dzięki temu osoby starsze mają niezbędne do życia produkty bez wychodzenia z domu i narażania swojego zdrowia.

Na ten moment jest to prototyp, ale studenci pracują nad pełną wersją rozwiązania i mają w planach dodanie kolejnych funkcjonalności.

zDziecmi.pl

W całkiem nowej sytuacji znalazły się szkoły. Z dnia na dzień trzeba było zorganizować nauczanie zdalne. System edukacji nie był na to przygotowany. Brakowało narzędzi i warunków do nauki w domu.

Często dzieci otrzymywały zadania do wykonania i tak wyglądało prowadzenie zajęć online. Nauczyciele nie byli dostępni na wyciągnięcie ręki, a więc to rodzice musieli pomagać w odrabianiu lekcji swoim pociechom. Z racji tego, że dzieci spędzają cały dzień w domu muszą też organizować im zajęcia pozaszkolne.

Sytuacja nieco się komplikuje kiedy rodzić musi pracować zdalnie. Często nie może on poświęcić swojemu dziecku tyle czasu, ile ono potrzebuje. W związku z tym powstało ciekawe rozwiązanie, które da korzyści obydwu stronom. Mowa tu o platformie online zDziecmi.pl.

Twórcą platformy jest Agencja VI, której właścicielką jest Victoria Iwanowska. Platforma powstała w ciągu 2 dni, jako odpowiedź na zaistniałą sytuację, aby pomóc rodzicom pracującym zdalnie pogodzić pracę oraz opiekę nad swoimi pociechami.

Łączy ona dziećmi z wolontariuszami, którzy pomagają w odrabianiu lekcji, prowadzą animacje, tworzą kółka zainteresowań, oraz organizują zajęcia ruchowe. Wszystko odbywa się za pośrednictwem Internetu. Dzieci mają możliwość ciągłej komunikacji z wolontariuszami, mogą zadawać pytania w ramach zajęć, jest też opcja chatu.

Zajęcia są prowadzone zarówno w godzinach porannych jak i popołudniowych, w związku z tym każdy znajdzie coś dla siebie.

HELPYOU.app

Kolejnym rozwiązaniem, które pojawiło się na rynku jako odpowiedź na zaistniałą sytuację jest aplikacja IHELPYOU.app. Jej twórcą jest Jakub Król razem ze swoim zespołem. Powstała w odpowiedzi na potrzeby osób, które nie mogą opuszczać miejsca zamieszkania albo boją się z niego wychodzić, przez co mają problem z wykonywaniem podstawowych czynności dnia codziennego.

Rozwiązanie to ma na celu łączenie ze sobą wolontariuszy, którzy zaoferują chęć pomocy z osobami, które jej potrzebują. Pomoc ta ma polegać na wsparciu w codziennych czynnościach takich jak wyprowadzenie psa, zrobieniu zakupów spożywczych czy wykupieniu leków. 

Każda osoba zarówno ta, która chce pomóc jak i ta, która tej pomocy potrzebuje może zarejestrować się w aplikacji pod warunkiem, że poda swoją geolokalizację. Jest to koniecznie, aby obie strony mogły się ze sobą połączyć.

Aktualna wersja aplikacji nie jest ostateczna, cały czas trwają prace, które mają ja ulepszyć.

Zacznij od prototypu!

Jak widać na powyższych przykładach stworzenie rozwiązania wcale nie wymaga długich miesięcy! Nie musisz od razu tworzyć pełnych wersji bogatych w dziesiątki funkcjonalności. Jeżeli na rynku jest zapotrzebowanie na daną usługę, a użytkownikom brakuje rozwiązań w tym zakresie, to stworzenie prototypu jest idealną opcją.

Wypuszczasz produkt, który jest wyposażony w najważniejsze funkcjonalności i spełnia potrzeby użytkowników. Stworzenie prostego rozwiązania wiąże się z o wiele mniejszymi kosztami. Dodatkowo masz możliwość jego przetestowania na rynku. Możesz zbierać feedback od użytkowników i na bieżąco go ulepszać.

Więcej o tworzeniu prototypów możesz przeczytać w artykule, który napisałem jakiś czas temu.

Kiedy rozwiązanie funkcjonuje już na rynku jako prototyp można stale wzbogacać je o nowe funkcje i po czasie wypuścić pełnowartościowy produkt.

Najważniejsze to obserwować rynek oraz potrzeby jego użytkowników i na tej podstawie podejmować kolejne kroki.

Dodaj komentarz