Blog
Zbieranie wymagań za pomocą Historyjek Użytkownika!

Zbieranie wymagań za pomocą Historyjek Użytkownika!

Jednym z możliwych sposób zbierania wymagań w procesie wytwórczym oprogramowania prowadzonego zwinnie, są Historyjki Użytkownika (User Story). Są one dość często wykorzystywane ze względu na ich prostotę oraz łatwość zrozumienia przez Biznes oraz IT. Mówiąc o ich prostocie, mam na myśli ich strukturę, która przedstawia się następująco:

Jako <rola użytkownika> chcę <zrealizować potrzebę> aby <rozwiązać problem lub osiągnąć cel>.

Ale jak pisać dobre historyjki?

Dobrze napisane User Stories, powinny spełniać zasady, a bardziej kryteria INVEST (Bill Wake):

🔶 INDEPENDENT – powinny być niezależne od siebie,

🔶 NEGOTIABLE – powinny być negocjowalne i nie powinno się ich traktować jako „sztywne wymaganie”

🔶 VALUABLE – każda historyjka powinna przynosić korzyść w postaci realnej wartości biznesowej,

🔶 ESTIMABLE – powinny być możliwe do oszacowania, a to oznacza, że zespół powinien posiadać wystarczająco dużo wiedzy na jej temat, aby mógł to zrobić,

🔶 SMALL – powinny być na tyle małe, aby móc je zrealizować w trakcie jednego Sprintu,

🔶 TESTABLE – każda historyjka powinna być przetestowana. Wynik testowania, powinien wskazać czy spełnia 100% oczekiwań Biznesu. Tutaj na etapie planowania Sprintu, warto określić dokładne kryteria akceptacji historyjki.

Najważniejsze cechy i wnioski z pisania Historyjek Użytkownika:

Definiowanie wymagań za pomocą historyjek, prowadzi do dyskusji. Każde wymaganie ma potwierdzenie jaki ma rozwiązywać problem bądź osiągać cel. Zdarzają się sytuacje, w których biznes nie jest w stanie uzasadnić dlaczego potrzebuje danego wymagania. Jeśli nie jest w stanie, to bardzo możliwe, że tego nie potrzebuje. Definiowanie ich w taki sposób, pozwala na zbiór tylko wartościowych wymagań. Ważną kwestią jest również to, aby podejść do tego rzetelnie. Bardzo często spotyka się sytuacje, gdzie historyjki są pisanie w niezrozumiały sposób.

Okej, ale jak to wygląda w praktyce?

🔶 W jaki sposób rzeczywiście je pisać?

🔶 Czym są epiki, tematy oraz w jaki sposób mapować historyjki?

O tym w kolejnym artykule.

Ps. po więcej szczegółów warto sięgnąć do poniższych pozycji: 

1. Scrum. O zwinnym zarządzaniu projektami. Wydanie II rozszerzone” – Mariusz Chrapko

2. „Scrum. Praktyczny przewodnik po najpopularniejszej metodyce agile” – Kenneth S. Rubin

Dodaj komentarz