Blog
Jak mapować wymagania biznesowe?

Jak mapować wymagania biznesowe?

W ostatnim artykule, opisałem jeden ze sposób dokumentowania wymagań przy projektach informatycznych. Oczywiście to nie jest jedyny sposób, ale w najbliższym czasie skupię się wyłącznie na historyjkach użytkownika. Kolejnym krokiem jest ich stworzenie.

Wyobraźmy sobie, że dokładnie zapoznałeś się już z zasadami i możesz zacząć ich tworzenie. Jak to zrobić?

Jedną z możliwości, jest stworzenie Mapy Historyjek Użytkownika (User Story Mapping). Jest to metoda spopularyzowana przez Jeffa Pattona. Bardzo wartościowa, ponieważ jest tworzona z punktu widzenia użytkownika. Dodatkowo, przedstawia przepływ kolejnych działań. Mówiąc prościej, jest to pewnego rodzaju plan budowy Twojego produktu:

🔶Na samej górze, umieszczamy tzw. Eposy, które są bardzo ogólne. Zawierają w sobie szereg różnych mniejszych zadań.

🔶Kolejnym, poniższym elementem pod eposem, są tzw. Tematy. Są to zagadnienia, które odpowiadają konkretnemu eposowi i zawierają pod sobą już konkretne historyjki.

🔶Na końcu rozkładane są Historyjki, które są gotowe do implementacji. Są one układane wg. stopnia pożądania. Nie jest to jeszcze element, w którym dochodzi do konkretnego szacowania oraz priorytetyzacji.

User Story Mapping
User Story Mapping

Korzyści:

Przygotowując taką mapę, mamy dokładny obraz przepływu działań oraz kontekst w rozumieniu poszczególnych elementów produktu. Dzięki temu możemy wprowadzić drobne poprawki oraz zweryfikować, czy czegoś nie pominęliśmy.

Jeśli chciałbyś wykonać samodzielnie taką mapę historyjek, możesz użyć takiego narzędzia jak Miro. Znajdziesz tam gotowy szablon, to stworzenia mapy.

Natomiast, aby bardziej zrozumieć proces tworzenia Story Mapping, zachęcam do lektury Jeffa Pattona „User Story Mapping”

Szacowanie wymagań oraz nadawanie im priorytetów – o tym w kolejnym artykule.

Dodaj komentarz