Blog
Analiza rynku i konkurencji – czy to w ogóle jest potrzebne?

Analiza rynku i konkurencji – czy to w ogóle jest potrzebne?

Czym jest analiza rynku i konkurencji? Na co dokładnie zwrócić uwagę podczas analizy? Jakich metod oraz dostępnych narzędzi możesz użyć?

Pytań odnośnie analizy konkurencji może być dużo więcej. W tym krótkim artykule, postaram się odpowiedzieć na niektóre z nich pod kątem tworzenia produktów cyfrowych. Czym jest analiza rynku i konkurencji? Na co dokładnie zwrócić uwagę podczas analizy? Jakich metod oraz dostępnych narzędzi możesz użyć?

Zapewne nie raz spotkałeś się z sytuacją, w której wymyśliłeś pewne rozwiązanie i przez jakiś czas, wydawało Ci się, że jest fenomenalne! Zgadzasz się?

Ja osobiście miałem tak wiele razy i w sumie nadal mam.

Obserwuję też kilku moich znajomych, którzy wpadają na genialne pomysły. Po kilku dniach, okazuje się, że takie narzędzie/rozwiązanie już istnieje. Jak zatem stworzyć narzędzie lepsze od produktu konkurencji?

Czym jest analiza rynku i konkurencji oraz jaki jest jej cel?

Mógłbym powiedzieć, że analiza rynku oraz konkurencji to uzyskanie ogólnego obrazu o firmach, produktach czy usługach, które potencjalnie są naszymi konkurentami. Chociaż słowo „ogólny” nie jest tu najlepszym określeniem. W tym przypadku każdy najmniejszy szczegół może mieć znaczenie. Posiadając rzetelne informacje, jesteś w stanie odpowiednio zaplanować dalsze kroki dla swojego produktu.

Czym zatem jest analiza rynku i konkurencji? Jest zbiorem jak największej liczby informacji o Twoich konkurentach.

Co jest natomiast celem? Wypracowanie odpowiedniej wartości dla użytkowników Twojego produktu na podstawie uzyskanych informacji.

OK, ale co w takim razie mam analizować?

No właśnie, bardzo ciekawe pytanie: Co analizować w analizie? W zależności od tego czy jest to produkt czy usługa, analiza będzie trochę inaczej wyglądać. Biorąc pod uwagę jednak tworzenie cyfrowego produktu, warto zwrócić uwagę na następujące elementy:

Czy taki produkt już istnieje – należy sprawdzić wszelkie możliwe źródła, czy ktoś wcześniej stworzył już podobny produkt. Czy funkcjonuje na rynku. Jeśli nie funkcjonuje, to z jakiego powodu nie zrobił furory. Nie ograniczaj się tylko do naszego kraju. Możliwe, że ktoś próbował już za granicą. Te informacje będą niezwykle cenne.

Model biznesowy oraz cena – jest to bardzo istotny element i nie powinien ograniczać się wyłącznie do ustalenia ceny produktu czy usługi. Ważny jest również cały mechanizm finansowy. Czy zastanawiałeś się w jaki dokładnie sposób będziesz zarabiał na tym produkcie? Dość często pomysłodawcy myślą tylko o tym, że po prostu będą. Pomijają element, w jaki sposób. Czy wiesz np. na czym zarabia dobrze Ci znany McDonald’s? Zachęcam zrobić research, możesz się zdziwić.

Strategia sprzedażowa oraz marketingowa – powinieneś dokładnie sprawdzić, jakie działania podejmuje Twoja konkurencja. W jakich kanałach są bardzo aktywni oraz dlaczego. Ten element jest niezwykle powiązany z grupą docelową, której również nie możesz pominąć. Zwróć uwagę, na sposób komunikacji z klientem. Pamiętaj, nigdy nie kopiuj strategii innych firm. Oczywiście, dobrym rozwiązaniem będzie inspiracja, ale nie powielanie 1:1. Spróbuj stworzyć swój unikalny styl.

To tylko kilka elementów, które z mojej perspektywy należy przeanalizować. Dlaczego? Wynikają one z mojej codziennej pracy i komunikacji z potencjalnymi partnerami:

  • Praktycznie większość potencjalnych klientów nie sprawdziła poza granicami kraju, czy podobne rozwiązanie funkcjonuje/funkcjonowało.
  • Klient stwierdził, że chce stworzyć podobną aplikację do Bolta i zarabiać jak Bolt. Zapytany o model biznesowy Bolta, kompletnie nie miał pojęcia jak wygląda.
  • Dość często pomijamy całkowicie strategię sprzedaży oraz marketingu w budowaniu cyfrowych produktów. Zdaniem klientów, jeśli zbudują coś, co w ich odczuciu jest super, to od razu będzie na to boom. Rzeczywistość może być inna.

Metody analizy rynku oraz konkurencji

Metod na wykonanie analizy jest co najmniej kilka. Czy któraś z nich jest najlepsza? Nie.

Każda jest inna i porusza też inne obszary. Przedstawię Ci te najbardziej popularne, które możesz wykonać sam.

Analiza SWOT – pozwala nam porównać ze sobą pozytywne i negatywne czynniki, wewnątrz oraz na zewnątrz naszej firmy. Dzięki wykonaniu analizy SWOT możemy wybrać najbardziej odpowiednią dla nas strategię z czterech możliwych. Są to: agresywna, konserwatywna, konkurencyjna oraz defensywna.

Analiza PEST – jest doskonałym uzupełnieniem analizy SWOT. Analiza PEST jest prawdopodobnie najlepszym narzędziem porządkującym czynniki zewnętrzne, jakie oddziałują na przedsiębiorstwo. PEST porządkuje te czynniki według czterech grup: czynniki polityczneekonomicznespołeczno-kulturowe i technologiczne. Obejmują one niemal w zupełności całość makrootoczenia firmy, co pokazuje w jakim „klimacie” funkcjonuje Twoja firma.

Wnioski, sugestie

Powinieneś zrobić wszystko co tylko możesz, aby wykonać taką analizę. Dzięki niej, ściągniesz „kolorowe okulary” i zobaczysz elementy, których wcześniej nie widziałeś. Dzięki odpowiedniemu wykonaniu, jesteś w stanie również przedstawić lepszą unikalną propozycję wartości dla swoich klientów, użytkowników. Co jeśli analiza pokazała, że nie masz konkurencji? Przygotuj się na nią, na pewno się pojawi.

Ten artykuł tylko w małym stopniu przedstawia zagadnienie analizy. Jeśli chciałbyś się dowiedzieć, jaki miałbym plan analizy na Twój produkt – odezwij się do mnie.

Wspólnie sprawdzimy, jak możemy to ugryźć!

Dodaj komentarz