Nie wszystko od razu! Nadawanie priorytetów!
Nie wszystko od razu! Nadawanie priorytetów!
Nadawanie priorytetu zadań to bardzo ciekawy i ważny aspekt w procesie szacowania oprogramowania. Nie ma jednoznacznej odpowiedzi na to, jak to robić. Problem pojawia się w momencie, gdy biznes dużo oczekuje, terminy są krótkie, a zasoby ograniczone – znasz to?
Dla strony biznesu, dość często wszystkie wymagania są najważniejsze. Niestety, nie ma możliwości wytworzenia wszystkiego od razu. Należy dokładnie przemyśleć, które wymagania są priorytetowe i najważniejsze z perspektywy użytkownika. W przypadku priorytetyzacji, moim zdaniem warto zawsze pamiętać o grupie docelowej tworzonego oprogramowania oraz jej satysfakcji z poszczególnych funkcjonalności. Nie wszystko co nam się wydaje „super”, takie samo będzie dla użytkownika.
Najbardziej popularne techniki priorytetyzacji:
Technik priorytetyzacji wymagań istnieje co najmniej kilka. Oczywiście, każda z nich ma swoje plusy oraz minusy. To jaka metoda zostanie wybrana, nie ma większego znaczenia, jeśli odzwierciedlają wymagania biznesu.
1.Metoda MoSCoW:
Jest to najczęściej stosowana metoda do priorytetyzacji Backlogu Produktu. Jejpomysłodawcą jest Dai Clegga. Polega ona na tym, że każdy element naszego Backlogu, jest przydzielany do jednej z kategorii:
M – Must Have: wymagania, których implementacja jest najważniejsza oraz konieczna w przypadku budowy produktu MVP,
S – Should Have: wymagania, które są ważne, ale jest możliwe ich obejście,
C – Could Have: wymagania, które nie dostarczają nowych funkcjonalności,
W – Want / Won’t have: wymagania, których nie zrealizujemy w najbliższym czasie.
Metoda MoSCoW wyróżnia się prostotą oraz zrozumieniem przez każdego z członków zespołu.
2. Model Systemico:
Jest to metoda w której powstaje mapa historyjek użytkownika. Dzięki odpowiedniemu umiejscowieniu historyjek na roadmapie, otrzymujemy ich priorytety oraz wgląd na funkcjonalności produktu. Mapa definiuje główne cele użytkownika oraz zaangażowanie.
3. Model Kano:
To metoda, która została stworzona pod koniec XX wieku przez Noriaki Kano. Metoda jest skupiona na zadowoleniu klienta poprzez badanie jego satysfakcji. Główne założenia tej metody to:
- Satysfakcja klienta z produktu zależy od ilości oraz jakości dostarczonych wymagań,
- Wymagania usługi są sklasyfikowane w 4 kategoriach:
a) Wymagania podstawowe
b) Wymagania jednowymiarowe (często określane jako wydajności)
c) Wymagania atrakcyjne,
d) Wymagania obojętne,
To do jakiej kategorii można przydzielić dane wymagania, można ustalić poprzez odpowiednie pytania, zadawane użytkownikom produktu.
Podsumowanie:
Jak widzisz, wystarczy kilka prostych metod, aby uporządkować swoje wymagania. Pamiętaj, że powyższe metody możesz stosować również do innych czynności. Chociażby, nawet do planowania tygodnia czy dnia. Jeśli do tej pory nie nadawałeś priorytetów w swojej codziennej pracy, to czas zacząć to robić. Zdecydowanie produktywność jest większa oraz przede wszystkim jakość wykonanych zadań.